Friday, March 19, 2010

Daftar Automatik Pengundi - SPR nak, Kerajaan BN tak nak

Sebelum ini Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dilaporkan memberitahu SPR bercadang mendaftarkan pemilih secara automatik bagi menjimatkan masa, kos dan mengurangkan birokrasi. SPR juga dalam kenyataan menyebut sejumlah 4.39 juta pengundi atau 28 peratus dari jumlah pemilih yang layak tetapi belum mendaftar. Pada pilihan raya umum Mac 2008, sebanyak 72 peratus atau 7,878,875 pemilih keluar mengundi daripada 10,922,139 jumlah pemilih yang berdaftar di seluruh negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dilaporkan memberitahu persidangan parlimen, kerajaan tidak bercadang mengadakan sistem pendaftaran pengundi secara automatik bagi rakyat yang mencapai umur 21 tahun.Sebaliknya, kata beliau kerajaan akan meneruskan dasar-dasar yang sedia ada dan tidak akan memaksa rakyat melakukan perkara di luar kerelaan mereka.

"Dalam pilihan raya, tak boleh paksa orang. Kita mengamalkan kebebasan berpersatuan," katanya ketika menjawab soalan tambahan Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah).

“Ini bermakna hanya SPR sahaja yang bersungguh-sungguh untuk mendaftar pemilih belum berdaftar, sedangkan kerajaan tidak berminat berbuat demikian.

Sumber: Selatan Online

Aaifikir: Macam la rakyat ni bodoh sangat. Menteri kata kerajaan tak mau paksa rakyat masa pilihanraya. Itu betul la...rakyat tak boleh dipaksa kalau depa nak mengundi ke atau tak nak! Itu masa nak mengundi. Ini kes masa nak daftar mengundi aje, bertujuan utk menyenangkan rakyat dan jimat masa dan wang jika dibuat secara automatik. Bukan ke senang nak bersihkan daftar mengundi nanti. Mana-mana orang yang dah meninggal, senang aje dibersihkan dari senarai daftar mengundi. Apasal kerajaan tak nak? Apa agenda kerajaan? Takut tak ada lagi pengundi hantu nak undi kerajaan ke? Hampa fikir la sendiri!...

No comments:

Post a Comment